WEKO3
アイテム
聴覚障害児へのソーシャルスキルトレーニングの実践:コミュニケーションレベルにより分類したグループによる支援
https://doi.org/10.15029/00000416
https://doi.org/10.15029/0000041697629300-71d0-4184-9af6-fc28c3a62686
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
TUIS
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-01 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 聴覚障害児へのソーシャルスキルトレーニングの実践:コミュニケーションレベルにより分類したグループによる支援 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Practice of Social Skills Training for Students with Hearing Impairments:Support by Selecting Appropriate Communication Level | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 聴覚障害, ソーシャルスキルトレーニング, ソーシャルスキル, 自尊心 hearing impairment, social skills training, social skills, self-esteem |
|||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.15029/00000416 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||||
著者名(日) |
原田, 恵理子
× 原田, 恵理子
× Harada, Eriko
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
東京情報大学 総合情報学部 教養・教職・学芸員課程 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Tokyo University of Information Sciences, Faculty of Informatics, Liberal Arts and Education for Teachers and Curators | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 聴覚障害児のソーシャルスキルと自尊心の向上を目的とした本研究は、ソーシャルスキルトレーニング(以下、SST)を実践し、その効果を検討した。SSTは、コミュニケーションレベルの異なる3つのグループで実施し、対人関係に必要な9つのスキルを獲得することを目標とした。生徒評定では、失敗不安、引っ込み思案行動、攻撃性などが低下した。一方、教師評定では、生徒の向社会的スキルが向上し、引っ込み思案行動が低下したという結果が得られた。また、実践の評価においても、教師は実践自体を肯定的に受け入れていることが明らかになった。本研究の結果、コミュニケーションレベルに応じたSSTを計画することが効果的である可能性が示唆された。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | This study was aimed at students with hearing impairments to improve their social skills and self-esteem by putting social skills training( SST) into practice and discussing its results. This training program was conducted using nine basic skills which are essential in building personal relations. Furthermore, the program was based on three different communication levels. An evaluation done by the participating students indicated a significant decrease in failure anxiety, withdrawal, and aggressive behaviors. Teachers also saw amelioration in the sociability and diminution in timidity. The assessment done by teachers also demonstrates that the program felt to be useful and appropriate. The result from the study suggests that a pursuit of SST programs with students at different communicative levels can be indeed effective | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11155514 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 東京情報大学研究論集 巻 16, 号 2, p. 33-45, 発行日 2013-03-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 東京情報大学 | |||||||||||
言語 | ja |