@article{oai:tuis.repo.nii.ac.jp:00000556, author = {岩本, 俊彦 and Iwamoto, Toshihiko}, issue = {1}, journal = {東京情報大学研究論集}, month = {Sep}, note = {P(論文), 多様化した消費者ニーズに呼応してプロダクトの差異化が進展している。しかし、競合プロダクトの台頭に伴いコモディティ化が進んで同質的になり、差異化による比較優位性の訴求が難しくなる。このため、顧客価値の送達がプロダクト・プランニングにおいて課題として検討されており、QFDの手法を織り込んだデフレームのコンセプトをベースとしている。分析の結果、代替品の性能向上で市場が縮小する場合でも、デジタルカメラ市場では差異化戦略が有効で、プロダクトの特性が訴求できるカテゴリーの形成や上方へのカテゴリー・シフトが起きている事態が明らかになった。, Products have been differentiated according to consumer needs. However, it has been difficult to appeal to comparative advantage by differentiation, caused by being homogenous through the development of commoditization with the rise of competitive products. For this reason, reviewing the delivery of customer value in product planning as a task in progress is based on the concept of de-frame, incorporating the technique of QFD. As a result of this analysis, differentiation strategy is effective in the case of a shrinking market accompanied by the improvement of substitutes such as in the digital camera market. In addition, it became obvious that the matter of the formation of category and category-shift upward can make a product feature more appealing.}, pages = {15--32}, title = {プロダクト・プランニングにおけるデフレーム・ロジックの戦略的側面}, volume = {20}, year = {2016}, yomi = {イワモト, トシヒコ} }