@article{oai:tuis.repo.nii.ac.jp:00000600, author = {布広, 永示 and 岸本, 頼紀 and 山口, 崇志 and 營田, 茂生 and 大城, 正典 and Nunohiro, Eiji and Kishimoto, Yorinori and Yamaguchi, Takashi and Tsukuta, Shigeo and Ohshiro, Masanori}, issue = {1}, journal = {東京情報大学研究論集}, month = {Sep}, note = {プログラミング学習で学生に期待される能力は、プログラムの作成能力だけではなく、与えられた問題の分析や解決策の提示などの問題解決能力へと拡大している。本研究では、プログラミング学習を通して問題解決能力を身に付ける問題解決型のプログラミング学習を提案し、その学習を支援するPPL(Problem-based Programming Learning)システムを開発した。提案したプログラミング学習では、与えられた問題を満足する機能や処理を提示していくことを問題解決型の学習プロセスと考える。学習者は、演習課題に記載された要件を満たす処理の流れを利用者とシステムの側面から分析し、処理に必要な機能を詳細化して処理内容をチャートで表現することで、プログラムレベルでの解決策を提示する。本論文では、問題解決型プログラミング学習の流れについて説明し、PPLシステムの概要、演習課題生成機能、及びPPLシステムの評価と今後の課題について記述する。, The student’s capabilities required for programming learning include not only the capability to create a program but also the higher capability to solve a problem such as analyzing of the given problem and designing of problem solution. We propose a learning method that the learners master their problem-solving capability in programming learning and developed the PPL(Problem-based Programming Learning) system to support the learning method. In the proposed programming learning method, because designing the system to satisfy the requirements presented as a problem is considered as the problem-solution learning process. The learners should analyze the processing to satisfy the requirements specification described in a presented practice problem from the standpoints of user and system, refine the function needed for processing, and display the processing content in flowchart and design problem solution at the programming level. This paper explains the problem-based programming learning method and describes the outline of PPL system, practice-problem creating function in PPL system and the effectiveness of PPL system and future research., 2, P}, pages = {3--12}, title = {問題解決型プログラミング学習支援システムの開発}, volume = {22}, year = {2018}, yomi = {ヌノヒロ, エイジ and キシモト, ヨリノリ and ヤマグチ, タカシ and ツクタ, シゲオ and オオシロ, マサノリ} }