ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 東京情報大学研究論集
  3. 第21巻(2017)
  4. 第2号

教員養成におけるプログラミング教育の教育体制に関する研究

https://doi.org/10.15029/00000587
https://doi.org/10.15029/00000587
88175917-c92b-4ee2-b03a-35909b34d282
名前 / ファイル ライセンス アクション
r21-2-2.pdf r21-2-2.pdf (1.3 MB)
TUIS
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-13
タイトル
タイトル 教員養成におけるプログラミング教育の教育体制に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル Study on Educational System for Teacher Training Through Programming Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 プログラミング教育, 教員養成, 教育体制, 情報
Programming education, Teacher training course, Educational system, Information science
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15029/00000587
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11155514
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P
著者 原田, 恵理子

× 原田, 恵理子

ja 原田, 恵理子

ja-Kana ハラダ, エリコ

Search repository
渡邊, 健治

× 渡邊, 健治

ja 渡邊, 健治

ja-Kana ワタナベ, ケンジ

Search repository
西村, 明

× 西村, 明

ja 西村, 明

ja-Kana ニシムラ, アキラ

Search repository
マッキン, ケネス ジェームス

× マッキン, ケネス ジェームス

ja マッキン, ケネス ジェームス

ja-Kana マッキン, ケネス ジェームス

Search repository
朴, 鍾杰

× 朴, 鍾杰

ja 朴, 鍾杰

ja-Kana パク, チョンカル

Search repository
Harada, Eriko

× Harada, Eriko

en Harada, Eriko

Search repository
Watanabe, Kenji

× Watanabe, Kenji

en Watanabe, Kenji

Search repository
Nishimura, Akira

× Nishimura, Akira

en Nishimura, Akira

Search repository
Kenneth, J Mackin

× Kenneth, J Mackin

en Kenneth, J Mackin

Search repository
Park, Jonggeol

× Park, Jonggeol

en Park, Jonggeol

Search repository
著者所属(日)
ja
東京情報大学総合情報学部
著者所属(英)
en
Faculty of Informatics, Tokyo University of Information Sciences
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 プログラミング教育が小学校で2020年から導入される中、思考力・判断力・表現力としての「プログラミング的思考」の育成が重視され、プログラミング教育ができる教員が求められている。そこで本研究では、教科「情報」の免許取得を目指す教職課程の学生が、プログラミングの知識や基本操作を身に付けてからプログラミングの授業の学習指導案を作成して授業を行うといった高校との連携による教育体制を設定し、①学生に対する教育効果、②教育体制の在り方について検討した。その結果、学内外の専門の教員と連携して行う一連の教育体制は、プログラミングの知識の獲得、学習指導案の作成といった授業設計に関する課題意識の深化、教育実習に向けた学びの意欲の向上に教育効果が見られ、学内外の教員と連携して行う教育体制は、意義が高いことが示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we report on a practical teaching program for undergraduate students enrolled in the certified teacher training course, in which the students prepare the contents and teach computer programming during information science classes at local high schools. In particular, we examined 1) the educational effect of the program for the undergraduate students, and 2) the requirements of the educational system to support this program. We found that the proposed practical teaching program had positive effects on the undergraduate students, in that it improved programming teaching skills, deepened the understanding for the necessity of coursework preparation, and increased motivation towards further practical teaching programs. We conclude that the proposed practical teaching program including teachers from both university and high school is beneficial for students in the teacher training course.
言語 en
書誌情報 ja : 東京情報大学研究論集

巻 21, 号 2, p. 135-143, 発行日 2018-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 14
出版者
出版者 東京情報大学
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:25:51.646321
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3