WEKO3
アイテム
動的Web形式による2進数演算教育教材の開発
https://tuis.repo.nii.ac.jp/records/488
https://tuis.repo.nii.ac.jp/records/4881cd360de-e9af-42a0-96fc-e502536c76c3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
TUIS
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-09-30 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 動的Web形式による2進数演算教育教材の開発 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Development of an Instructional Material for Binary Number Operations in Dynamic Web Format | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題 | 動的Web, コンピュータ基礎理論, 2進数演算, アニメーションによる可視化 dynamic web, fundamental computer theory, binary number operations, visualization using animati |
|||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||||||||||||
著者名(日) |
安岡, 広志
× 安岡, 広志
× 佐藤, 健
× Yasuoka, Hiroshi
× Sato, Takeshi
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
ja | ||||||||||||||||||
東京情報大学総合情報学部情報文化学科 | ||||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
ja | ||||||||||||||||||
実践女子大学生活科学部生活環境学科 | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Tokyo University of Information Sciences, Faculty of Informatics, Department of Media and Cultural Studies | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Jissen Women!s University, Faculty of Human Life Sciences, Department of Human Environmental Sciences | ||||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本論文では、コンピュータ基礎理論で使用することを目的とした動的Web形式による2進演算教育教材の開発について述べる。従来の多くのWeb教材は、問題部分を静的画面で表示するものが主であり、動画やアニメーションを利用した場合も実問題との関連性に乏しい内容であった。最近は解答・解説にアニメーションを採り入れ、いろいろと工夫されたものも多く見受けられるが、いずれも学習者の解答後に提示されるもので、学習者の側に立って問題に即して理解を導いていくような設計になっていない。本論文では、この点をクリアする動的Web形式による教育教材システムについて報告する。主な特徴として、2進数の基数変換、加算、減算、乗算、除算、を出題範囲とし、解答群のひとつひとつに解を導く過程/誤りに陥る過程を段階的にアニメーション表示する動的Webページを付加している。大学の講義において本システムを試験的に使用し、学習効果を検討するとともに、従来の教授手法との比較や使用感などを含むアンケート調査を行った。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | This paper describes the development of an instructional material for binary number operations in a dynamic web format to be used in fundamental computer theory. Most traditional web materials mainly showed operational problems in static screen displays. They lacked relevance to actual problems for materials that did make use of moving images and animation. Recently, a lot of the materials appear to be creatively devised, animation was adopted in illustrating solutions and explanations. Since the animations used in these materials were presented after learners have given their solutions, they are not designed to lead learners to understanding the problems. This study reports about the system of an instructional material in Dynamic Web format in order to overcome this dilemma. As the main feature of this system, the radix conversion, addition, subtraction, product, and the quotient of binary numbers were made within scope of the problems Dynamic Web pages have been provided showing, step by step provided, the processes leading to the solution and the processes showing errors for the detailed batch of answers in animation.The system has been used and tested in university lectures and the paper discusses the result of a survey conducted among students, which includes their impressions after using the system and comparisons with traditional teaching methods, as well as its effectiveness and fixed learning effect. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11155514 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 東京情報大学研究論集 巻 16, 号 1, p. 109-117, 発行日 2012-09-30 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 東京情報大学 | |||||||||||||||||
言語 | ja |