WEKO3
アイテム
学年全体を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果の検討
https://doi.org/10.15029/00000492
https://doi.org/10.15029/000004921d40a29b-7168-4fc0-b679-18bb7f566651
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00008970159 (1.4 MB)
|
TUIS
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-03-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学年全体を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果の検討 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | The Practice of Social Skills Training in the First Grade Students | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ソーシャルスキルトレーニング | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 高校生 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ネットいじめ | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | social skills training | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | high school students | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | cyberbullying | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15029/00000492 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
ページ属性 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | P(論文) | |||||||
著者名(日) |
原田, 恵理子
× 原田, 恵理子× Harada, Eriko
|
|||||||
著者所属(日) | ||||||||
言語 | ja | |||||||
値 | 東京情報大学総合情報学部総合情報学科 | |||||||
著者所属(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | Tokyo University of Information Sciences,Faculty of Informatics,Department of Informatics | |||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では、高校1年生の学年全体を対象としたネットいじめの予防を含むソーシャルスキルトレーニングの効果を検討した。実施期間は2ケ月で、ロングホームルームの時間を利用し、5セッションが実施された。ターゲットスキルは、a)コミュニケーション、b)聴く、c)感情のコントロール、d)共感性、の4つのスキルであった。アセスメントに、ソーシャルスキル、自尊心、共感的感情反応の尺度を用い、実践前と実践後に行った。その結果、解読、主張性、感情統制が増加した。学年全体を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果をあげるためには、教師のリーダーシップとコンサルテーション、その学校のニーズに応じたプログラムを計画することが重要であることが示唆された。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The purpose of this paper was to examine the effects of social skills training including cyberbullying prevention of high school students in the first grade students. Five sessions were included in this program to systematically teach and build specific social skills. The four target skills were, a) communicating one's thoughts and feelings, b) listening, c) controlling one's emotions, d) empathy. The Social Skills Scale, Self-Esteem Survey and Empathic-Affective Scale were used as assessments both at pre-test and post-test. The results showed the decipherment, assertiveness and feeling control in the social skills training. It was indicated that the success of the the first grade students preventive implementation depends on the leadership and consultation of the teacher and designed a program which met the needs. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11155514 | |||||||
書誌情報 |
ja : 東京情報大学研究論集 巻 17, 号 2, p. 1-11, 発行日 2014-03-01 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 東京情報大学 | |||||||
言語 | ja |