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アイテム
多様な施設で行う小児看護学実習の学びの特徴
https://tuis.repo.nii.ac.jp/records/648
https://tuis.repo.nii.ac.jp/records/6482a3c60af-7711-4462-bf8e-3986de1286c1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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r25-2-3.pdf (1.4 MB)
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TUIS
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Item type | [ELS]その他 / Others(1) | |||||
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公開日 | 2022-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 多様な施設で行う小児看護学実習の学びの特徴 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Characteristics of Pediatric Nursing Practice Learning in Diverse Facilities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小児看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 施設 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内容分析 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Pediatric nursing practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Facilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Content analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Text mining | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_1843 | |||||
資源タイプ | other | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11155514 | |||||
著者 |
水野, 芳子
× 水野, 芳子× 西村, あをい× 村上, 洋一× 前田, はる香× 山浦, 那津子× Mizuno, Yoshiko× Nishimura, Awoi× Murakami, Yoichi× Maeda, Haruka× Yamaura, Natsuko |
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著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 東京情報大学看護学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 湘南鎌倉医療大学看護学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 東京情報大学総合情報学部 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 少子化,看護師教育課程の増加,医療的ケア児の増加等により, 小児看護学実習の施設を病院以外の教育・福祉施設を含めた多様な施設で行っている。この実習の学びの特徴を明らかにし,効果的な実習方法を検討することを目的に,内容分析とテキストマイニングにより,小児看護学実習終了後の学びを記述したレポートを分析した。結果として,内容分析により【家族支援の重要性】【発達段階に応じた小児看護の理解】【多職種連携の理解】【コミュニケーションの理解】【観察の重要性】【重症心身障害児の理解】【小児看護師の役割】【子どもの権利を守る】の8つのカテゴリーが得られた。また,テキストマイニングでは実習病棟により学びに違いはあったが,病棟以外の施設実習により学びのばらつきは少なくなっていた。考察として,多様な施設での小児看護学実習でも小児看護の目標は学ぶことができており,特に,家族支援の重要性,多職種連携,小児看護師の役割を学んでいた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Due to lower birthrates, the increase of nursing schools, and the increase in the number of children receiving medical care, pediatric nursing practice is being conducted at a variety of facilities other than hospitals, including educational and welfare facilities. To clarify the characteristics of what nursing students learn during their practical training and examine effective methods of practical training, we analyzed reports describing what students learned after the completion of their pediatric nursing training through content analysis and text mining. The following eight categories were obtained through content analysis:“Importance of family support,”“Understanding of pediatric nursing according to developmental stages,”“Understanding of interprofessional team collaboration,”“Understanding of communication,”“Importance of observation,” “Understanding of children with severe mental and physical disabilities,”“Role of pediatric nurses,”and “Protecting children’s rights.”In addition, text mining showed that there were differences in learning depending on the practice ward, but there was less variation in learning in facility practice outside of wards. Nursing students were able to learn the goals of pediatric nursing even in pediatric nursing practice in diverse facilities; in particular, they learned the importance of family support, interprofessional team collaboration, and the role of pediatric nurses. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 東京情報大学研究論集 巻 25, 号 2, p. 45-54, 発行日 2022-03-25 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 3 | |||||
ライセンス | ||||||
権利情報 | TUIS | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京情報大学 | |||||
言語 | ja |