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アイテム
急性期病院の看護職が認識する多職種連携を推進するために必要なコンピテンシーと自分が強いと認識するコンピテンシーのギャップ分析
https://doi.org/10.15029/00000625
https://doi.org/10.15029/00000625640cd111-f0ba-4e99-a629-f0b670377ac1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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r24-1-2.pdf (916.5 kB)
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TUIS
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2020-10-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 急性期病院の看護職が認識する多職種連携を推進するために必要なコンピテンシーと自分が強いと認識するコンピテンシーのギャップ分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Gap Analysis of Perception of Competencies Needed for Promoting Interprofessional Collaboration and Competencies Recognized as Strong : A Study of the Nursing Professions in an Acute Care Hospital | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多職種連携 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護職 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チーム医療 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | クリニカルラダー | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Interprofessional collaboration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nursing professions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Collaboration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Clinical ladder | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15029/00000625 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11155514 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | 急性期病院の看護職が認識する多職種連携を推進するために必要なコンピテンシーと自分が強いと認識するコンピテンシーのギャップ分析 | |||||
言語 | ja | |||||
著者 |
市川, 香織
× 市川, 香織× 藤谷, 克己× 松下, 博宣× Ichikawa, Kaori× Fujitani, Katsumi× Matsushita, Hironobu |
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著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 東京情報大学総合情報学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 文京学院大学保健医療技術学部 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Informatics,Tokyo University of Information Sciences | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Health Science Technology, Bunkyo Gakuin University | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,急性期病院に勤務する看護職が認識している「多職種連携をより一層推進するために必要なコンピテンシー」と「自分が強いと認識しているコンピテンシー」の間の違いを明らかにするとともに,看護実践能力段階を表すクリニカルラダーによる相違状況を分析することである。看護職193人から有効回答が得られ,多職種連携をより一層推進するために最も必要なコンピテンシーは「チームワーク」であり,これは看護職自身が持っている強みとしても自覚されていた。しかし,2番目以降に必要なコンピテンシーとして認識された「リーダーシップ」や「育成力」,「指導力」といったコンピテンシーについては看護職自身の強みとしては低い結果であった。また,クリニカルラダーのレベルによる相違が観察され,特に「関係構築力」コンピテンシーは,看護実践を重ねることで職務適応として発展していると考えられた。今後,多職種連携をより一層推進し,看護職に期待されるリーダーとしての役割を遂行していくためにも,「リーダーシップ」の強化を図っていく必要があることが示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study’s two main purposes were the following: Firstly, to identify the differences between the “competencies needed to further promote interprofessional collaboration” and“ competencies perceived to be strong”, as perceived by the nursing profession working in an acute care hospital. Secondly, to analyze the differences in competencies according to the clinical ladder which represents the nursing practice competency level. Valid responses were obtained from 193 nursing employees, and the competency identified as being most necessary to further promote interprofessional collaboration was “teamwork”, which the nursing professions themselves recognized as a competency strength they possessed. However, the results for competencies such as“ leadership”“, developing others” and“ directiveness” which were identified as the second and subsequent necessary competencies, were perceived as being weak in strength. Differences were observed at different levels of the clinical ladder, and, in particular, the“ relationship-building” competency was considered to have developed as a job adaptation through repeated nursing practice. It was suggested that it would be necessary to strengthen the “leadership” competency in order to further promote interprofessional collaboration in the future and to fulfill leadership roles. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 東京情報大学研究論集 巻 24, 号 1, p. 11-22, 発行日 2020-10-29 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2 | |||||
ライセンス | ||||||
権利情報 | TUIS | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京情報大学 | |||||
言語 | ja |